HLDS-Guide
n/a Borttagen
4 apr 2007   #0
Då var det dags för del ett i min HLDS-Guide, denna del kommer bestå av hur man installerar olika tillägg till HLDS
som tex. AMX, HLGuard och WWCL. Jag tycker personligen att det är dags att ta upp detta på grund av ökad förfrågning om
hur man installerar dessa tillägg via mail och irc. Klicka på läs mer för att lära dig hur man gör.

För er som inte riktigt vet vad dessa tillägg är så kan ni läsa min korta beskrivning på vad det är nedan,
jag kommer även nämna några tillägg och vad dem är bra till och vad man kan göra med dem.

# Metamod: Själva DLL-hanteraren, krävs för att köra andra plugins.
# AMX: Ett administrationssystem liknande till både Clanmod och Adminmod.
# HLGuard: Ett plugin som kollar både din konfigurationsfil efter otillåtna CVARS och stoppar fusk.
# Adminmod: Liknande till AMX, fast detta var en av det första tillägget av detta slag.
# WWCL: Detta tillägg kollar din konfigurationsfil efter otillåtna CVARS.
# StatsMe: Detta tillägg håller reda på statistiken på servern, hur mycket man skadade, effektiviteten osv.
# Clanmod: Detta är som Adminmod fast man har grafiska menyer till allt.
# Cheating-Death: Detta populära anti-fusk program bannlyser inte om någon fuskar, utan blockerar fusket istället.

Jag kan börja med att förklara vad Metamod är. Metamod är en DLL-hanterare som arbetar mellan Half-Life motorn och Half-Life moden, den tillåter dynamisk laddning/urladdning av olika tillägg, tillägg som ger Half-Life motorn mer funktionalitet.

Nu när ni är lite insatta på detta så kan vi väl börja med att ladda hem Metamod.

Vi börjar med att ladda hem metamod från www.metamod.org, därefter ladda hem tilläggen du vill ha till din server. Är det för Linux så tankar du ner "metamod.so.tgz" istället för "metamod.dll.zip". Här nedan kan du se vart du laddar hem några av det populäraste tillägen:

# Metamod
# AMX
# HLGuard
# Adminmod
# WWCL
# Statsme/a>
# Clanmod
# Cheating-Death

Själva konfigurationen av dessa tillägg kommer jag ta upp i separata guider, ni kan även läsa manualen som följer med varje tillägg.

Ok, nu när ni vet vad Metamod är och vart man tankar hem dem populäraste tillägen så kan vi väl starta installationen av Metamod som inte är så svår.

Tidigare bad jag er att ladda hem Metamod, eftersom jag förväntar att ni redan gjort det så ber jag därflr er att packa upp filen med din favoritkomprimeringsverktyg. Därefter skapa mappar i din "cstrike" på följande vis: addons\metamod\dlls

Alltså, en mapp i "cstrike" mappen som heter addons, därefter i addons så skapar ni en metamod mapp, och i metamod skapar ni därefter en mapp som heter dlls. Placera sedan din metamod.dll som du packade upp i "dlls" katalogen.
Öppna sedan Anteckningar och spara ett tomt dokument i "metamod" mappen med namnet plugins.ini, se till att filen har ändelsen .ini, stäng sedan dokumentet så ska jag förklara hur du ber själva moden att ladda metamod.dll och hur du lägger till tillägg.

Öppna filen liblist.gam som finns i "cstrike" mappen med Anteckningar, leta upp raden gamedll "dlls\mp.dll". Ändra sedan raden till gamedll "addons\metamod\dlls\metamod.dll", spara sedan dokumentet och stäng det.

Nu är Metamod installerat, det kan du testa genom att starta din server och skriva "meta gpl" i serverkonsolen, servern startar inte om du angivit fel i liblist.gam, så startar din server så bör det fungera.

Tillägg som du installerar ska placeras i "addons\".
Exempel: "addons\amx\".
När du placerat filen så öppna filen plugins.ini som vi skapade tidigare med Anteckningar, skriv därefter "win32 addons\.dll" där är namnet på mappen och .dll själva DLL-filen för tillägget. Exempel: "win32 addons\hlguard\dlls\hlguard_mm.dll".
Om det är för operativsystemet Linux så ersätter du win32 med linux, och ändrar gamedll_linux "addons\metamod\dlls\metamod.so" istället.

Som sagt, hur du konfigurerar tilläggen får du läsa i respektive manual som följer med tillägget. Detta bör förklara allt du behöver veta för att installera Metamod och valfria tillägg. Har du problem så tveka inte att slänga iväg ett mail till mig på följande adress: keep-my-ip@hotmail.com.

Det var allt för denna gång, detta är sista delen i min HLDS-guide, nästa gång jag skriver så kommer det vara en Plugin-guide, där jag skriver hur du konfigurerar olika tillägg. Den delen kommer bestå av ungefär 8 guider eftersom jag tar upp ett tillägg per guide.
0 poäng  
n/a Borttagen
22 apr 2007   #1
Snyggt (C)
0 Poäng  
n/a Borttagen
23 apr 2007   #2
tackar (A)
0 Poäng  
Noyce Föreningsmedlem
2 maj 2007   #3
orka läsa allt det där :/
0 Poäng  
TheMupp Föreningsmedlem
18 jul 2009   #4
annars finns också hlds101.com

väldigt bra guide, (lite halvt utdaterad nu dock)
0 Poäng  
Logga in


Från forumet
Permban.
Bannad? • Svar 8
Visningar 480 • Aktiv Igår, kl. 20:26
Bannad  
Bannad? • Svar 5
Visningar 392 • Aktiv 25 mar, kl. 20:34
Ha den äran på födelsedagen
Counter-Strike 1.6 • Svar 5
Visningar 297 • Aktiv 17 mar, kl. 18:51
Hörlurar
Counter-Strike 1.6 • Svar 3
Visningar 340 • Aktiv 6 mar, kl. 18:05
Fick nyss en ban
Bannad? • Svar 7
Visningar 598 • Aktiv 27 feb, kl. 18:46
Bannad??
Bannad? • Svar 0
Visningar 318 • Aktiv 20 feb, kl. 21:26
Patricius
Bannad? • Svar 4
Visningar 494 • Aktiv 13 feb, kl. 20:44
30 minuters bann, saknar förklaring
Bannad? • Svar 2
Visningar 653 • Aktiv 24 jan, kl. 12:49
ssban ikväll
Bannad? • Svar 5
Visningar 807 • Aktiv 19 jan, kl. 17:42
Bannad
Bannad? • Svar 1
Visningar 549 • Aktiv 13 jan, kl. 14:53

Playstars sponsorer
Bredband 2
Statsnät