Forum     Webbhotell

Forum

  Webbhotellsguide
bamsegrill Bestefar
18 mar 2008   #0
#1. Inledning
Hej alla medlemmar!
Detta är en guide för er som har ansökt och fått webbhotellsplats hos oss här på Playstar.
Det är väldigt många som kontaktar oss angående just webbhotell, och förstår inte riktigt hur man ska göra.
Jag hoppas att denna guide kommer vara till stor hjälp för er.

#2. Förberedelser
Till att börja med så kommer alla som får sina webbhotell godkända att få ett mail med alla uppgifter som behövs.
Det är viktigt att ni sparar alla dom uppgifterna.
Skulle ni mot förmodan tappa bort det mailet så kan ni alltid ta kontakt med en administratör och få dom på nytt.

#3. FTP-hantering
FTP står för File Transfer Protocol, och är ett protokoll för att kunna överföra filer.
Man kan antingen använda ett valfritt FTP-program för att logga in, eller så använder man Internet Explorer.
I denna guiden kommer jag att förklara hur man gör med internet explorer eftersom det blir enklast för dom som inte är så insatta.

Du börjar med att öppna Internet Explorer, du suddar ut allting i adressfältet(Där du skriver in webbside-adresser) och skriver in: ftp://användarnamn:lösenord@timon.playstar.se,
där "användarnamn" är ditt användarnamn till FTP'n, som står i mailet.

Nu ska du vara inloggad på FTP'n och du kommer att se en mapp, "public_html", den mappen ska innehålla din webbsida.
I internet explorer 7 måste man välja "Sida" > "Öppna FTP sidan i windows explorer", för att kunna överföra filer.
Dubbelklicka på mappen för att komma in i den.
För att föra över filer till denna mappen, högerklickar du på den fil du vill föra över, och trycker på "kopiera".
Sen öppnar du Internet Explorer fönstret där du loggade in på FTP'n, högerklickar och väljer "klistra in".
Filen kommer nu att föras över till våran FTP-server, den kommar att synas via adressen som står i mailet, eller ovan.
Om du vill lagra filer på FTP-servern utan att alla ska kunna komma åt dom, så backar du så att du ser mappen "public_html", du är då i den så kallade "root-mappen".
Alla filer du lägger där kommer endast du att ha tillgång till, dom syns alltså inte för alla på internet.

#4. Databashantering
Databasen administrerar du genom att gå in på denna sida: https://timon.playstar.se/phpmyadmin
Det är en mysql-databas, du loggar in med DB-user och DB-pass. Din databas har samma namn som ditt användarnamn(DB-user).

#5. Domänhantering
Det ingår inte någon domän i våra webbhotell.
Om du har en egen domän och vill ha den pekad till ditt webbhotell, så pekar du domänen till vår webbserver (88.80.5.139 för A-inlägg, timon.playstar.se för CNAME). Detta görs (oftast) där domänen först registrerades och hur en pekning går till varierar från plats till plats.
Därefter tar du kontakt med en administratör, så fixar denna resten.

Om ni fortfarande har frågor, ställ dom här i tråden, så uppdaterar jag den allt eftersom.

Tommy Jonsson
Ordförande
Playstar spelförening

0 poäng  
wokio stalker & pedobear
18 mar 2008   #1
skönt, nu slipper man förmodligen dom som undrar hur man gör :)
0 Poäng  
roxy Altruist
18 mar 2008   #2
Vad skulle man göra utan Bamsegrill? ;)
0 Poäng  
MickelssoN Föreningsmedlem
12 apr 2008   #3

0 Poäng  
MickelssoN Föreningsmedlem
12 apr 2008   #4
Tack Bamsegrill för en mycket bra tråd, Har fått upp hemsidan nu men bilderna syns inte. Vad kan det vara för fel?
0 Poäng  
MickelssoN Föreningsmedlem
12 apr 2008   #5
Jag fixade det :) Återigen en mycket bra tråd :)
0 Poäng  
warjunky Spawn camparN^
12 apr 2008   #6

Inlägget har censurerats av Playstar!


0 Poäng  
bamsegrill Bestefar
12 apr 2008   #7
Warjunky, varför låser du en klistrad guide-tråd?
Tråden finns för att folk som ser nån oklarhet ska kunna skriva det, så jag kan ta med det i guiden.
0 Poäng  
paxan Föreningsmedlem
18 maj 2008   #8
Fungerar inte för mej, jag skriver in rätt hela tiden, men sen kommer loggin rutan upp igen, vad kan feltet vara?
0 Poäng  
bamsegrill Bestefar
18 maj 2008   #9
Enda felet som är möjligt, är att du skriver fel användarnamn eller lösenord.
0 Poäng  
Nolite Föreningsmedlem
25 jun 2008   #10
Tack för denna guide, hjälpte mig med de problem jag hade att få fart på sidan. Men det ryktas om att man ska ha en banner någonstans som visar Playstar. Är detta ett måste, så borde det i min mening även stå i denna guide.
0 Poäng  
koon Servertomte o<:)
25 jun 2008   #11
bamsegrill skrevDetta är en guide för er som har ansökt och fått webbhotell hos oss här på Playstar.

Så, nej, en sån regel ska man veta om redan innan man ens skickar iväg en ansökan.

Tog mig för övrigt frihet att ändra lite i första inlägget...
0 Poäng  
koon Servertomte o<:)
25 jun 2008   #12
Dubbelpost! Dubbelpost! Woohoo!
0 Poäng  
qwasdafyr Föreningsmedlem
26 jun 2008   #13
Jag tror inte det funkar pga att det är mellanslag i mitt andvändarnamn..Sidan Kan inte visas blir det bara o om man trucker på länken kmr på det upp igen.
0 Poäng  
koon Servertomte o<:)
26 jun 2008   #14
Nej, du har inget mellanslag i användarnamnet.
0 Poäng  
Snas Fuskare
9 dec 2008   #15
paxan skrevFungerar inte för mej, jag skriver in rätt hela tiden, men sen kommer loggin rutan upp igen, vad kan feltet vara?


Jag hade samma problem med MIN ftp (Inte Playstars), visade sig dock att det var någon som glömt att logga ut. Tror inte det är problemet nu, och du har säkert löst det, men ville bara skriva det ;)
0 Poäng  
jocke92 Föreningsmedlem
15 dec 2008   #16
sorry min jag fattar typ ingentin hehe


0 Poäng  
jocke92 Föreningsmedlem
15 dec 2008   #17
det funkar inte för mig
0 Poäng  
zyndrom Föreningsmedlem
26 jul 2009   #18
vad e ipet till eran mysql serv?
0 Poäng  
lebas1337 Föreningsmedlem
18 jan 2010   #19
hejsan jag har inte fått något mail, jag skulle vilja ha ett mail om webbhotel.-
0 Poäng  
Logga in


Från forumet
Permban.
Bannad? • Svar 10
Visningar 904 • Aktiv Igår, kl. 18:31
jag blev bannade av nån idiot
Counter-Strike 1.6 • Svar 0
Visningar 249 • Aktiv 20 apr, kl. 18:26
Ban på grund utav nick?
Bannad? • Svar 2
Visningar 218 • Aktiv 19 apr, kl. 21:06
blev bannad från goagubbar
Bannad? • Svar 11
Visningar 515 • Aktiv 18 apr, kl. 22:29
Vart precis p-bannad för aimbot/aimkey?
Bannad? • Svar 8
Visningar 374 • Aktiv 18 apr, kl. 09:40
LAwlzy
Counter-Strike 1.6 • Svar 1
Visningar 196 • Aktiv 15 apr, kl. 16:35
Ha den äran på födelsedagen
Counter-Strike 1.6 • Svar 6
Visningar 529 • Aktiv 5 apr, kl. 22:27
Servern nere  
Counter-Strike 1.6 • Svar 1
Visningar 243 • Aktiv 1 apr, kl. 19:32
Bannad  
Bannad? • Svar 5
Visningar 623 • Aktiv 25 mar, kl. 20:34
Hörlurar
Counter-Strike 1.6 • Svar 3
Visningar 445 • Aktiv 6 mar, kl. 18:05

Playstars sponsorer
Bredband 2
Statsnät